7.8.09

dah b0leh jadik ibu tak?

cara-cara menjaga kanak-kanak paling berkesan

1.pagi2 lepas mak ayah dia dah turun bekerja,terus pastikan kipas bilik dibuka laju2 dan langsir tidak dibuka.sebabnya nak kasi bilik tu nampak gelap dan budak ni akan rasa macam malam lagik.
paling awal dia akan bangun dalam pukul 11 pagi atau 12.best kan.maksudnya saya p0n b0leh sambung tid0 lagik.

2.kal0 budak ni dah bangun,terus bukak baju dan bagik mandi.kal0 saya ajak mandi el0k2 memang xberkesan.s0 terpaksa guna kekerasan.lepas tu terus pakaikan baju seluar.bukak kartun.nak kasi breakfast p0n dah nampak macam nak dekat waktu lunch.s0 terus suap nasik.kal0 xm0 makan jugak memang cakap kat dia petang xb0leh main kat taman.sah dia telan jugak nasik tu wal0pun sekadar tel0r dan kicap.jangan bagik banyak sangat.kang berak.sapa nak bas0h?

3.dah kenyang2 makan.saya paksa dia teng0k tv lagik.bagi bantal 1.buatkan susu.paksa pejam mata.kal0 xm0 pejam petang nanti d0k dalam umah sampai malam.xpayah main kat taman.
kal0 dah sampai 2 b0t0l susu p0n mata d0k tebeliak lagik.terpaksa saya yang buat2 tertid0.
s0 bila dia teng0k saya tid0.sah dia tid0 jugak.senang kan?
4.dah el0k2 dia tid0 macam ni.jangan harap saya nak angkat letak atas tilam.sebabnya  tak0t dia terjaga.ingat senang ke nak tunggu dia tid0?xpasal2 petang kena jadik mak2 budak bawak anak main kat taman.ni kal0 kakak dia buat bising nak kasi adek dia bangun sebab nak main kat taman memang kena sekeh la kakak dia.

5.selalunya dia bangun waktu mak ayah dia balik.0k.dah b0leh serahkan tugas jaga anak kat di0rang balik.

penat kan jaga anak?tapi kal0 dah lama jaga di0rang rasa macam best pulak.sampai kadang2 rasa macam nak mengandung anak sendiri.0k.silap..xm0 kawen lagik..

41 comments:

Kuwe said...

kihkih ini punya tips berbaloi dgn org kaki tidur,bukan budaknya. iye x maksu nya?

Watierman said...

Belum pass lagi....!!!Kena banyak practise lagi....dan kena lebih rasa keibuan...bukan keibutirian yer...ini kira senang tau sebab dah paham...kalau kecik sikit lagi...dan...boleh serah balik tugas...kalau anak sendiri...Sha..Lu pikir lah sendiri....sanggup ke tidak...ko dah bersedia nak jadi ibu...???Its a 24...hours job

en_me said...

hmmm..

fajridil adha said...

salam..

wah, dah leh la jd bakal bini sy mcmni.hehe
[my blog]

DIK AN said...

Yang nombor 1 paling mcm haram...

Tinie a.k.a Ibu Fatin said...

maksu yang kejam..WAKAKAKAKA

Mr PenyuBiru said...

kalu camtu gayanya ko menjaga anak, buat masa ni bek ko jgn mengandung lagik.hik3..

*mo0ney_seLamaH* said...

hahaha.tips giler kentang~

aloy_paradoks said...

ada bakat jadi ibu...

messyremo said...

dem~~

aku pun takmo jadi anak ko..haha

asek2 kne ugut xleh main taman jer~~

bias® said...

ada kaliber berkerja sebagai pengasuh taska nie.

mamai said...

cik adik zalimnya ko...kalau macam nie jaga anak memang la senang cuma aku takut anak kau yang tak senang nanti hahahaha....tk mo kawen lagi hehehehehe bila nak kawen tu..provok

<< s| tED| >> said...

ha ha ha ha.. ini jadual ibu tiri ni.. ekekeke.. bkn ibu kandung.. ha ha ha ha.. :P

lea said...

hahaha..
tips yg bagus ni
hik3

anaklaut said...

waah...tips yang sempoi..ahahahahahahaha..!!
tergelak anaklaut..:))

faiq said...

hahaha..
agak2 ko bile nk kawen

Dba Ghani said...

huh!!! kau ni....pembantu pun x mcm tu.heeeee

khucaie said...

calon2 ibu mithali..

Dhada said...

Sah belum bole jd ibu lagi . wahahaha

Lionel Azry said...

say no to bunting!
eh silap2.. :P

Hidemichi said...

ko rasa terer dah eh, aku hantar Fahim baru ko tahu langit tinggi rendah!hahaha.

JohnJenin said...

Kesian mak ayah budak tu. Mesti tengah malam tak bole tido budak tu. Hehehe

Sila bagi budak tu makan makanan yang manis manis. Baru dia berlaku baik ;)

imHepPie said...

adeiiila...
kompem xley mntak ngasuh ank aku nnti wahaha...

tpi tips yg bkesan..ble dpraktikkan nih hik3

pauhputik said...

macam x lepas lagi je nak ibu budak

ai kahwin belum dah pikir psal

nak ngandung dah

fening fening

a.k.u.p.e.n.t.o.i said...

nak jadi ayah la....

Precious said...

Eeee ... zalimnyer mak cik ni.
Ibu tiriiii
hanya cinta ...
kepada
ayahku sajaaa ...
Hiks!!

joegrimjow said...

kawen jangn lupe ajak
ahjaaa

TerubukMasin said...

rasanya aku blom bleh kawen lae kalau cm nilah susah jga anak..
nk g kursus lae nie..:D

anaklaut said...

dah nak kwin ker?

miss lolly a.k.a luvfareda said...

huwaaa. saat menjadik ibu adala plg besshhhh:)

AiE bAhRi said...

ceh..
sha dh bersedia ni..msti tak lama lagi ni..hehehe

Tanggungjawab nk berkeluarga besar sha.Bukan itu sahaja!masih byk lagi yg perlu dilakukan..masa 24 jam pun pasti tak cukup..

SuFy said...

hehe..patut2..ngam da tuuu..dulu sufy pon buat camtu gak lagi la dasyat time tu lepas spm..hurm, basuh berak, mandi, makan, dodoi semua da penah buat..kira sufy ni layak jugak la kan..haha

@LiYaNNuaR said...

rasa2 buleh dah tuhhh... hehehe

ape tunggu laieee???

oranglidi said...

dah 2-3 kali lu wat entri bab2 munakahat dan keakhwatan ni.. ape cite ni?

bokbon said...

abis la jadi obesiti anak sedara lu nanti, heh..he..!

pal7 said...

bagus punya tips kan?..hehe

AZANI said...

selamat jadi ibu dan isteri sharamli.

anakcikmad said...

ish ish...bertuah ny maksu..haha

cpt2 khwin tau!!!!

CiK AiDa said...

ha..buleh la tue!!lulus!!!

penjenayah merah jambu. said...

aku bgtao mak dorang,ko pakse dorng makan nasik ngan telur je..patu bg ciput sbb takmo bg die berak..abeslah ko,tanam anggur la pahni..kih2

Yern Ain said...

ni jg anak or bg mati anak ni?
hahaha..